Isnin, 17 Mac 2014

Tutorial Trengkas: Part 18

Posted by Emmy Farhany Ahmad at 11:54 PG
Reactions: 
Gurisan ‘l’ – Gurisan ‘l’ Ke Atas, Dan Ke  Bawah: Di Akhir Perkataan

1. Pada umumnya (kebanyakkannya) gurisan ‘l’ ditulis ke atas.  (Lihat Part 16 dan Part 17)
2. Gurisan ‘l’ ditulis ke bawah sesudah gurisan ‘n, ng dan ny’.
 Latihan 18.1
 Ringkasan:

Rangkai Kata:
Latihan 18.2


Transkripsi

Latihan 18.1
Encik Salim ada menjaga ikan tilan dan lampam di dalam kolamnya.  Tiap-tiap malam ia menjaga kolamnya.  Setiap malam Selasa pula ia akan menyalakan lampu lilin di tepi kolam itu untuk menyenangkan anak-anak muda yang lalu di situ selepas mengaji ilmu silat. 
Anak-anak kecil selalu jalan laju bila melintasi kolam Encik Salim sebab di liku jalan ditepi kolam itu ada sebuah bangsal.  Ia selalu menggali lubang ditepi-tepi bangsalnya.  Kolam Encik Salim pula selalu dibalingnya dengan buah-buah sentul.  Encik Salim memang pening kepala dengan kelakuannya yang nakal dan gila itu.  Encik Salim kata, dulu pemuda ini telah mengamalkan satu ilmu kolot yang menimbulkan kesangsian.

Latihan 18.2
Tuan,
Saya telah mendapat tahu melalui satu iklan yang tuan ada memiliki sebuah basikal kecil yang comel.  Tuan juga telah menyatakan di dalam iklan itu yang basikal itu telah lama tidak digunakan dan tuan pula akan balik ke Manila tidak lama lagi.  Anak kecil saya juga ingin memiliki basikal semacam itu.
Sila balas dan nyatkan alamat tuan sebab saya ingin melihat basikal itu lebih dulu.  Lebih elok lagi jika tuan dapat menyatakan kosnya sekali.
Saya yang ikhlas,

Liza Kamal

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...