Isnin, 17 Mac 2014

Tutorial Trengkas: Part 16

Posted by Emmymazli at 10:57 PG
Gurisan 'l' - Gurisan 'l' Ke Atas: Di awal Perkataan

Pada umumnya (kebanyakkannya) gurisan 'l' ditulis ke atas -
Kedudukan dan tanda vokal:  Sama seperti gurisan ke bawah.  (Lihat Part 1, Part 2, dan Part 3).

Vokal /a/ dan /o/ - Atas garisan - Tanda titik (.) bagi /a/ dan tanda sempang (-) bagi /o/ ditandakan dipangkal gurisan:
Vokal /e/ taling dan vokal /e/ pepet - Di garisan - Tanda titik (.) bagi /e/ taling dan tanda sempang (-) bagi /e/  pepet ditandakan ditengah gurisan:
Vokal /i/ dan /u/ - Memotong garisan - Tanda titik (.) bagi /i/ dan tanda sempang (-) bagi /u/ ditandakan dihujung gurisan:
Perkataan
Rangkai Kata:
Latihan 16.1

Transkripsi

Latihan 16.1
Ladang Lokman sangat elok keadaannya.  Di ladang itu, Lokman menanam lada, labu, lobak, lenga dan pokok-pokok langsat.  tanam-tanamannya ini banyak mendatangkan laba kepadanya. Lusa, Lokman akan menjaga lembu-lembu yang diuntukkan oleh Kesatuan Peladang Se-Malaysia kepadanya.  Lokman juga alim dan mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi dalam agama.  Kelakuan Ali, adik Lokman, tidak begitu.  Ali tidak langsung mengusahakan ladangnya.  Lada, labu dan lobaknya telah banyak mati.  Pada pagi Isnin minggu lepas angin kencang telah melanda ladang Ali.  Lengannya telah luka dan lebam ditimpa oleh pokok langsat.  

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...