Khamis, 20 Mac 2014

Day 4: Bengkel Penulisan dan Pelaporan Media dan Fotografi

Posted by Emmymazli at 2:53 PTG
13 Mac 2014 - Pulau Perhentian, Terengganu

Day 4
Pulau Perhentian-Kuala Besut-Putrajaya

Masa untuk pulang.  Seawal pagi telah berkemas untuk memastikan aku dan teman sebilik tidak lewat untuk check out.  Kami diminta supaya jam 9.00 pagi semua perserta dan urusetia telah berada di lobby hotel untuk memulangkan kunci bilik dan juga peralatan snorkling yang di ambil sehari sebelum tu.  

Seperti biasa selesai urusan bagasi dan barang-barang kami yang akan dibawa oleh pihak resort, aku dan beberapa orang teman terus menghala ke jeti.  Sempat juga kami bergambar berpemandangan laut nan indah untuk kenangan terakhir kami sebelum pulang.
Dikesempatan itu juga, program Rakan Alam Sekitar juga sempat merakam gambar kenangan kami semua sebelum masing-masing menaiki bot.  Terpapar wajah kepuasan masing-masing setelah 2 hari berada di sini.  Walau waktu yang diberikan itu singkat, tapi bagi aku ia cukup bermakna. 
Perjalanan pulang menaiki bot ke Kuala Besut kali ini agak mencabar.  Kalau ketika kami datang keadaan laut agak tenang dan cuaca agak baik, kalini ini bila kami pulang seakan menangisi pemergian kami.  Cuaca mendung dan laut bergelora.  Pemandu bot tidak boleh memandu dengan laju kerana bimbang bot akan terbalik.  Walaupun bot tidak laju, boleh dikatakan separuh dari penumpang bot terkena tempias air laut dan kebasahan seolah-olah di siram air.  Aku dan beberapa teman lain agak bernasib baik kerana kami di posisi bot yang agak kurang kena tempias air.  Walaubagaimanapun, kami tetap basah apabila sekali-sekala percikan air laut itu agak kuat.  Kebetulan pula apabila bot sudah tidak jauh dari jeti Kuala Besut, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Nasib baik aku ada membawa beg plastik hitam yang aku buat alas punggung aku supaya tidak basah bila duduk di kerusi bot.  Boleh juga digunakan untuk menutupi 2-3 orang penumpang  bot terutamanya yang duduk di hadapan sekali dari kena tempias hujan.  Selain itu dapat juga menutup beg-beg agar tidak basah.
Yang peliknya, tiba sahaja di jeti hujan terus berhenti.  Beberapa peserta bengkel ini didapati basah kuyup terutamanya mereka-mereka yang menaiki bot pertama.  Aku dan beberapa teman lain naik bot kedua. Terpaksalah masing-masing menukar pakaian sebelum menaiki bas.  Aku juga kebasahan tapi tidaklah sehingga kuyup.  Cuma basah disebelah bahagian tetapi masih boleh lagi bereaksi seperti biasa. 

Bila dah tiba di jeti, mula la masing-masing menyerbu kedai cenderahati di situ untuk ingatan insan tersayang dan juga sahabat terdekat.  Bukan senang dapat jalan jauh-jauh jadi inilah peluangnya.  Dapat juga aku capai sebarang dua key chain dan tshirt untuk keluarga aku.  Kalau nak beli cenderahati dari Pulau Perhentian, harga barang di jeti lagi murah berbanding di pulau.  Boleh jadi sekali ganda.  Tetapi lihat juga pada keadaan.  Apa-apa pun yang penting kena survey dulu.  

Bas meneruskan perjalanan.  Target utama bila sudah berada di Terengganu ialah shopping keropok lekor.  Harapan aku dapatlah merasa lagi makan keropok lekor Kelulut 008 tapi nampaknya hampa kerana laluan bas tidak lalu di situ.  Ada seorang rakan telah merekemen untuk beli di Merang.  

Tiba di kedai keropok lekor di Merang, masing-masing mula memborong keropok lekor berplastik-plastik terutamanya aku.  Banyak sangat yang perlu diagihkan bila tiba di Putrajaya nanti.  Sempat juga kami meninjau kerja-kerja memproses keropok lekor yang dijual di situ.  Sangat menarik!!
Perjalanan diteruskan.  Masih lagi di kawasan Merang, bas menyinggah untuk peserta makan tenghari dan solat zohor.  Setelah dipastikan semuanya sudah berada di bas, baru perjalanan diteruskan.  

Apa  yang boleh aku katakan.  Terasa perjalanan balik ini terlalu jauh.  Entah berapa kali aku pejam celik  dan bas berhenti beberapa kali pun aku tak pasti tapi masih tak sampai-sampai rasanya.  Badan dah rasa semakin lemau.  Aku sendiri dah tak dapat menahan rasa hendak termuntah yang aku kawal dari awal kerana mabuk darat sepanjang perjalanan.

Lebih kurang jam 10.40 malam baru kami tiba di NRE.  Lega sangat rasa.  Sejuk mata memandang bila lihat anak dan suami menunggu aku.  Lagi tak sabar nak sampai di rumah bila teringat katil dan bantal.  Alangkah baiknya dapat baring atas katil sendiri. Hehehehe.  

Apa pun, aku nak ucapkan ribuan terima kasih kepada penganjur program Rakan Alam Sekitar yang memberi kami peluang mengikuti bengkel ini dan seterusnya dapat menjalankan aktiviti yang bermanfaat buat semua.  Kalau ada lagi di masa akan datang jangan lupa daku yer.... Hehehehe. 

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...