Khamis, 10 November 2011

Projek Lemang Di Raya Haji

Posted by Emmymazli at 2:41 PTG
Salam u alls!!!

Walaupun dah terlambat... aku tetap nak wish Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha.... hehehhe.... baru ni aku ada masa nak update blog... maka aku pun baru ada masa nak wish kat korang dan  juga nak tulis entry aku nih.    

Macam biasa.... di hari raya aidilfitri mahupun aidiladha... aku sekeluarga mencari rezeki untuk anak-anak dengan menjual lemang.  So.... Raya Haji tahun ni macam biasa la.. kami tetap meneruskan mencari rezeki dengan menjual lemang tetapi kali ini dengan niat yang lebih murni iaitu untuk menunaikan ibadah korban untuk anak-anak aku dan menguruskan renovation rumah aku tu.
Kali ini... assistant aku ialah cousin aku si Celeng dan Sharul.  Adik aku si Boy tak dapat nak bantu sebab ada projek khas untuk study dia yang perlu di siapkan.  Penatnya.. jangan cakaplah sebab kena rushing bakar lemang untuk dijual pada hari mantai.  Lemang kalini pula besar-besar dan memakan masa yang lama nak masak.  Tapi paling aku syukur bila 2 hari aku menguruskan lemang nih.... hujan langsung takder.  Padahal mama aku cakap kat kampung aku tu hari-hari hujan.  Bukan apa... kalau hujan... memang agak susah nak buat kerja apatah lagi kalau hujan mencurah-curah... takut air masuk dapur.  1 hal lagi nak tunggu dan uruskan pula mana nak keluarkan air tu.  Ditambah pula kalau hujan.... kerja kami pun jadi boncah dan selekeh.  Pempaham ler.....
Shahrul
Celeng
Hubby aku story pada malam dia bakar lemang bersama sepupu aku si Celeng... ada wartawan interview dia dan ambil gambar dia sedang buat kerja.  Boleh pula masa tu aku pergi mandi tengah-tengah malam sebab tak tahan miang buluh dan si Shahrul pulak dah balik rumah.  Hishh... dengki la aku ngan Shahrul sebab diorang jer dapat bergambo dan di interview.. Hahha.... Kununnya nanti story diorang pasal jual lemang tu nanti keluar kat paper "Melaka Hari Ini".  Ntah yer ntah tidak... Hahaahhahaha!!!  So far aku check kat paper tu yang aku ambil dari JAPERUN Ayer Molek tak keluar lagi story diorang tapi keluar story lemang Kandang!! Hahahah... lagi la jahat!!!
Anyway.....  Alhamdulillah... walaupun jualan agak slow... tapi laku la jugak.  Tak macam raya puasa yang lepas.  Dengan hasil jualan lemang pada raya haji tahun ni... tertunai juga impian aku dan hubby walaupun target kami tak tercapai... huhuhu.... Alhamdulillah again... inilah rezeki raya haji kami....!!!!

3 comments:

cik gObu on 11 November 2011 pada 7:22 PG berkata...

kt ner kedai lemang mu kak? puas ku carik hari tu

Emmymazli on 11 November 2011 pada 7:46 PG berkata...

Lor... Kat ayer molek ler.... Kat tepi tempat org proses ayam dan projek perumahan baru kst kg. Pendamar tu.... Tepi jalan utama jer Raja

cik gObu on 17 November 2011 pada 11:08 PTG berkata...

hah org lalu kt ayer molek lah kak..... :( takde rezeki nk rase

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...