Isnin, 3 Januari 2011

5 Perkara Jejas Keindahan Bibir

Posted by Emmy Farhany Ahmad at 10:44 PTG
Reactions: 
Sumber dari Majalah  Mingguan Wanita


Pesona bibir cukup berperanan dalam penampilan sesorang. Sebab itulah, lipstik antara alat kosmetik yang takkan dilupakan oleh wanita malah sentiasa ada bersama mereka.

Dalam hal ini juga bibir juga memerlukan penjagaan, kerana ia mudah saja terjejas. Ini kerana lapisan bibir sangat tipis berbanding bahagian kulit yang lain. Pada bahagian bibir tidak terdapat kelenjar lemak dan tidak ditumbuhi rambut-rambut halus yang dapat melindunginya.

Berikut ini beberapa perkara yang perlu diperhatikan kerana boleh menyebabkan bibir rosak.

1. Lipstik tidak sesuai
Lipstik atau kosmetik lain untuk bibir yang tidak sesuai atau tamat tempoh akan mudah menyebabkan bibir mengalami masalah seperti gatal-gatal, kemerahan dan sebagainya. Sebaiknya, sebelum membeli barangan kosmetik, perhatikan kandungan yang terdapat di dalamnya. Lihat sama ada sudah tamat tempoh atau jika nampak kandungan sudah berubah warna misalnya, buang atau jangan di guna.

2. Alat kosmetik tercemar
Jaga selalu kebersihan kosmetik agar tidak menjadi tempat pembiakan bakteria, simpan di tempat yang sepatutnya dan bersihkan bibir sebelum menggunakan lipstik agar kotoran yang ada pada bibir tidak berpindah pada lipstik berkenaan.

3. Menggigit bibir
Kebiasaan menggigit bibir, membuka sesuatu menggunakan gigi atau membasahi bibir dengan air liur harus dihindari. Tabiat ini boleh menyebabkan bibir menjadi pecah-pecah dan luka. Sebaiknya, hentikan tabiat ini segera.

4. Gaya hidup tidak sihat
Seiring bertambahnya umur, kandungan kolagen pada bibir ikut menurun sehingga bibir tidak lagi kenyal. Sekali gus menyebabkan munculnya garis-garis halus, kedutan pada bahagian bibir. Ditambah dengan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, pengambilan makanan dan minuman tidak seimbang dan sebagainya lagi. Oleh itu, kurangkan mengambil makanan tidak sihat terutama makanan segera, bergoreng atau pengambilan kafein. Selain itu, hentikan tabiat merokok dan banyakkan mengambil buah-buahan dan sayuran terutama yang banyak mengandungi vitamin B dan C yang sangat baik agar bibir terlihat segar.

5. Sinar ultra ungu
Sinar ultra ungu yang terdapat pada sinar matahari ini boleh merosakkan bibir terutama menyebabkan pecah-pecah terbakar, bengkak atau timbul bintik-bintik kecoklatan. Selain itu, ia juga boleh menyebabkan kolagen yang terhasil turut musnah.

Justeru, mudah berlakunya kedutan terutama pada bibir. Sapukan pelembap bibir yang mengandungi SPF 15 jika hendak keluar rumah. Pastikan anda kerap menyapu pelembap terutama bagi yang banyak aktiviti luar.

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...