Isnin, 24 Februari 2014

Anak-anak Tak Lepas Selection Taekwondo

Posted by Emmymazli at 1:21 PTG
Salam semua….

Harini aku nak mulakan dengan story pasal anak-anak aku on weekend baru-baru ni.  Well… seperti tajuk di atas…. Anak-anak aku telah memasuki selection untuk tournament Circuit Taekwondo Malaysia dan juga Taekwondo Sport Excel pada Sabtu lepas 22/2/2014 di Gym Koryo, Bandar Baru Ampang. 

Hmmm… apa jer yang nak aku cakapkan…. Kedua-dua anak-anak aku tak lepas selection tu.  Tak dinafikan aku kecewa dan sedih kerana anak-anak aku tak terpilih walau seorang pon.  Tapi aku cuba untuk positif dalam banyak perkara. 

Memang aku emosi skit hari Sabtu lepas selection tu… tapi cuba diam diri jer… takmo cakap banyak-banyak… aku dah cakap mana  yang mampu lepas diorang lawan.  Sebenarnya… bagi aku… circuit ni penting untuk kerjaya taekwondo anak-anak aku.  Aku takkan marah atau sedih kalau diorang tak lepas selection tu asalkan kita nampak diorang usaha dan berlawan dengan semangat…. Ni dari awal-awal muka si kakak  Hanum macam takut-takut.  Alasan tekak sakit…. Yer aku faham tekak dia sakit… tapi sebelum tu dah macam-macam cara aku bagi dan buat supaya dia dapat kurangkan sakit tu… tapi degil!!  Itu tak nak.. ini tak nak…!! Mengada-ngada…. Anak kawan aku pon ada yang sakit masa selection tu…. Demam dan cirit lagi… tapi masih boleh buat.  Aku ke yang tak nak faham kalau penyakit tu cari sendiri…. Pastu bila lawan macam tak cukup zat… aku dan mak-mak lain dok pekik kat tepi suh kaki naik… apa pon takdak!! Tekak sakit ke kaki sakit??  Yang adik Kimie main agak ok walau pun kurang skit sana sini… komen aku… gelojoh!! Tapi yang penting fighting spirit tu ada…. Cuba usaha mana yang boleh….
Bukan aku tak nak faham… bukan aku tak nak mengerti diorang…. Apa yang diorang lalui aku pernah lalui…. Aku tau erti kesakitan… aku tau erti kepayahan… aku tau erti kesusahan… malah aku lebih tau erti pengorbanan jika nak berjaya tanpa perlu menjatuhkan orang lain.  Aku dah lalui semua tu…. Lebih-lebih lagi aku laluinya sendiri tanpa dorongan mama and abah aku ketika itu…. Segalanya usaha dan kehendak aku sendiri.  As a mom… confirmlah aku nak yang terbaik buat anak-anak aku.  Sebab apa aku rasa kecewa….??  Sebab aku rasa seolah-oleh pengorbanan yang aku lalui untuk diorang berjaya dalam masa hampir setahun ni anak-anak aku sia-siakan begitu jer.  Yer aku faham parents lain pon begitu…. Tapi if orang yang tau situasi kewangan aku dan juga mereka  yang tau aku ni bergolok gadai nak bagi diorang belajar/training taekwondo selama ini selain pergi belajar dan mengaji ni mesti orang takkan percaya.  Takkan aku nak citerkan kat orang yer tak…. Ni pon aku luahkan di sini sebab terlampau sedih sangat…. I’d sacrifice everything for them… so I just want they pay me with their successful and proof it to me that they can do it.  Itu jer… but?!!! Itu yang buat aku rasa amat kecewa bila aku lihat segalanya macam sia-sia dan tidak dihargai.   Seolah-olah… diorang tau senang jer nak dapat… Seriously aku nak menangis sangat-sangat…. Tapi aku tahan air mata dan tahan perasaan terutamanya depan anak-anak dan suami.  Kalau hubby tengok aku menangis mesti bagi impact buruk lain pada anak-anak.  Ada pula itu tak boleh… ini tak boleh…. So aku tahanlah mana yang boleh.

Aku percaya pada qada’ dan qadar…. Kalini memang aku terpaksa anggap bukan rezeki anak-anak dan aku sendiri…. Mungkin petunjuk minta anak-anak aku focus lebih pada pelajaran terutamanya si Hanum nak UPSR tahun ni.  Yesss… Positif EMMY!!

Walaupun aku kecewa…. Aku masih anggap anak-anak aku juara di hati dan masih lagi positif yang mereka masih baru dalam bidang ini.  Banyak lagi yang mereka kena  belajar.  Kena bagi mereka masa untuk berlatih lagi dan usaha lebih gigih.  Itu pon kalau diorang nak la kan…. Huhuhu….   Dalam perlawanan memang ada yang kalah dan menangkan…. So itulah hakikatnya…. Memang belum rezeki mereka.

Punyalah nak positifkan diri…. Sampai aku berseloroh kat kengkawan…. “Nanti aku ajar mereka sepak kepala style cangkuk tu and more agresif serta pandai amik peluang macam masa aku silat dulu….” Masalahnya… mampukah aku??? Dah lama aku tinggalkan silat olahraga ni… teknik sparring silat dan taekwondo sumer maybe lebih kurang cuma taekwondo banyak gunakan kaki dan point lebih pada tendangan kepala… silat olahraga more pada jatuhan kalau nak point lebih.  Yang itu aku agak ok skit… Tengoklah macam mana….
Oklah… anyway… terima kasih kengkawan yang memberi perangsang dan dorongan pada aku dalam fb dan whatsapp terutamanya dalam 2 harini…. Jasa dan pandangan you alls sangat dihargai… Anyway tahniah juga anak-anak Koryo Sepang yang dah berjaya dalam selection tu.... proud of you all.  Love yaaa…

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

itu lah semangat seorang ibu

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...