Isnin, 16 April 2012

Hanum & Kimie Jual Ais Krim Malaysia

Posted by Emmy Farhany Ahmad at 11:35 PG
Reactions: 
Nak tergelak sengsorang aku arini bila teringat keloghatan anak aku mula nak berniaga ais krim malaysia.   Hahaha... bukan apa... tetiba jer hari Ahad minggu lepas (8.4.2012), aku sefamily ke GM Klang nak cari barang skit... sedang jalan-jalan terjumpa kedai jual barang-barang plastik.  Aku pun mintalah laki aku beli plastik untuk dia jual air dan  bungkus.  Si Hanum pula loghat nak minta dia belikan plastik ais krim malaysia.  Aku pun layankan jer laa sebab bukan mahal pun... tak sampai RM2 pun.  Dalam kepala otak ni dok pikir.... ni mesti nak buat ais krim nak makan sendiri sampai tak ingat punya.... dalam hati pun terdetik geram pun ada sebab asyik nak makan menda-menda sejuk jer.

Pastu hari Rabu (12.4.2012) lepas... tetiba aku tengok dalam peti ais aku ada ais krim horlick dan milo.  Oklah lagi.... maybe dia teringin nak makan ais krim tu.  Tak terfikir lagi dia nak jual sebab kat area taman rumah aku tu bukan ramai sangat pun penghuninya.  Then masa aku baru balik dari kerja dan training volleyball hari Jumaat tu (13.4.2012)... sampai jer kat depan rumah aku rasa nak tergelak bagai nak rak.... tergelak tu bukan apa.... rupanya anak aku dah advertise jual ais krim dia kat depan pagar aku tapi ayat kat iklan dia tu bukan main skema.  Hahahah!!!!  Laku jugalah ais krim dia dek anak-anak jiran beli.  Kebetulan aku pula balik dari training volleyball tu nak minum nescafe.... si Hanum mintak buat lebih skit sebab nak buat ais krim katanya... haahaha.... layan jer laaa...  
Iklan ais krim malaysia si Hanum buat 
Hari Sabtu (14.4.2012) petang tu disebabkan aku tak kemana-mana.... aku tengok kat dapur ada pest sirap dan susu cair lebih ada kat rumah... aku tolong tambahkan stok ais krim dengan buat ais krim bandung dan sirap.  Tapi sementara nak menunggu ais krim ni keras.... semua ais krim milo, horlick ngan nescafe dah selamat habis dibeli.  Sampai dah takder apa la nak dijual bila budak-budak tanya.... Hmmm.... laku jugak laa.... alhamdulillah.....

1 perkara jer laa aku perasan pada anak-anak aku.... minat nak meniaga kat anak-anak aku ni ada tapi strategi jualan lom ada lagi.  Bukan apa.... nak jual ais krim malaysia tu satu 20 sen tapi buat air pakai horlick, nescafe dan milo..... pakai susu lagik!!!!  Sedap memanglah sedap... menda mahalkan... tapi boleh terlokop aub mama dia ni.  Rugi weii... kalau buat ais krim pakai pest takper lagi..... Huhuhuhu...

Kebetulan  malam Sabtu tu aku nak ke pasar borong untuk menambah stok burger  yang hubby aku jual secara order kepada pemancing-pemancing taman kat rumah aku tu..... sambil tu aku pun ke kedai runcit membeli stok-stok pest untuk ais krim anak aku tu... sampai jer rumah terus tak sabar si Hanum nak bancuh  malam tu jugak....  Tapi sebab mata pun dah ralip... sempat  buat ais krim laici dan oren jer laa....

Petang Ahad semalam aku tengok peti ais.... ais krim laici tinggal skit jer lagi dari berapa belas batang aku buat... itu tak termasuk ais krim oren, bandung ngan sirap... aku tak kira la berapa yang tinggal tapi yang penting anak-anak aku seronok nak kumpul duit....  Si Hanum yang beria sangat nak buat ais krim tu tapi si Kimie yang cari pelanggan.  Hahhahaha.... sabo jer laaa!!! Alaa... seronok-seronok jer.... Yang penting anak-anak aku ada minat.  Untung-untung tu memanglah untung...tapi modal aku pun lesap jugaklaa... sumer di Hanum ngan si Kimie kaut... hahahhahah... 
Stok ais krim yang tinggal petang Ahad semalam

3 comments:

Cik Anne Ally on 16 April 2012 1:49 PTG berkata...

sangaaaaat comel ok...suke bila tgk anak2 mcm ni..ade inisiatif sendirik..teruskan hanum n kimie hihihi

EMMYMAZLI on 16 April 2012 2:34 PTG berkata...

thanks cik anne.... cik anne takmo beli ais krim ngan kimie ke?? hahahha....

Leen zackrya on 13 Julai 2017 11:52 PG berkata...

Hehee...mule2 tgok pic,ingtkn org luo negara y jual ais kirim...rupe2ye budak bijak y jual...xpe la dik...ais kirim ke...misti ke...jnji pndai cari duit...hehee

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...