Khamis, 9 Ogos 2012

Resipi Soto Nasi

Posted by Emmy Farhany Ahmad at 11:26 PG
Reactions: 
Jom try buat soto pula harini.... 


Nasi impit segera (Tak kisah apa jenama pun)   1 paket
-rebus bersama 1 ½ sudu kecil garam supaya nasi impit tidak merasa tawar selama 40 minit

Sup soto
Ayam bahagian dada sahaja - 3-4 dada (jangan potong kecil-kecil.. biarkan begitu sahaja)
Kaki, leher dan tulang ayam - potong kecil-kecil ikut selera masing-masing dan sebanyak mana korang suke                   
Kentang - 1-2 biji (dipotong kecil)
Air - 1 liter (ikut banyak mana nak masak)
Bawang Merah - 7 biji (bawang kecil) / 1 biji (bawang besar) (ditumbuk atau diblender)
Bawang putih - 4 ulas (ditumbuk atau diblender)
Kayu Manis - 3 batang
Buah pelage - 6 biji
Bunga Lawang - 4 biji
Rempah Sup - 5 sudu besar
Garam - 4 sudu kecil atau secukup rasa (tang ni slalu aku main agak-agak jer)
Gula - 1 sudu kecil
Pes Ayam - 1 sudu kecil (guna bahan perasa pun boleh tp ½ sudu kecil jer)
Daun sup - 3-4 batang (dimayang halus)
Taugeh - Segenggam kecil

Cara-cara
Tumiskan kayu manis, bunga lawang dan buah pelage dalam seminit kemudian masukkan bawang  merah dan bawang putih
Tumiskan sehingga kekuningan dan masukkan rempah sup, gaul sekejap dan masukkan air dan kacau
Masukkan garam, gula dan pes ayam.  Rasakan jauh garam.
Masukkan ayam dada dan leher+kaki ayam bersama kentang yang dipotong kecil
Rebus ayam dan kentang sehingga empuk
Keluarkan ayam dada sahaja ke bekas lain
Masukkan daun sup dan taugeh… siap dihidang bersama bahan soto!!

Bahan-bahan hidangan soto
So’on segenggam (digoreng kering dalam minyak panas macam goreng keropok tu…)
Ayam dada yang direbus tadi digoreng sekejap dan diracikkan menjadi kecil-kecilan
Daun sup 3-4 batang (dimayang halus)
Bawang Goreng
Taugeh (ikut suka masing-masing) dibasuh dan siram ngan air panas sahaja

Selamat memasak dan mencuba sumer....!! ^_^

4 comments:

PinkUmmi on 18 Oktober 2012 4:15 PTG berkata...

soto nih nampak sedap...thanks share resipi

EMMYMAZLI on 23 Oktober 2012 12:19 PTG berkata...

pink ummi... tq.. pada saya sedap laa.. org lain saya tak sure.. heheheh

seribupilihan on 13 Januari 2013 5:09 PTG berkata...

nanti boleh cuba..thanks bagi resepi ni:)

EMMYMAZLI on 14 Januari 2013 5:23 PTG berkata...

sama-sama... cubalah yer.... haihhh....rasa mcm nak buat lagi lak.. hehehhe

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...