Khamis, 14 Mac 2013

Resepi Chocolate Cake Paling Senang

Posted by Emmymazli at 12:41 PTG
Salam semua....

Ok guys... kalini aku nak share resepi Chocolate Cake paling senang untuk dibuat.  Memang sedap tau!! Dulu... aku jual chocolate cake ni senang-senang jer kat sekolah untuk kumpul dana untuk buat dewan sekolah... Tapi itu dululah.... Heheheh....

So... lets try ok!!

Bahan-bahan (untuk loyang saiz sedang)

250gm Butter
9oz gula
3 biji telur
1 sudu camca esen vanila
8 oz tepung naik sendiri 
2oz serbuk koko
1 sudu camca serbuk soda bicarbonate
¼ sudu camca garam
1½ cawan air

(oz=ounce)

Cara memasaknya
  1. Panaskan ketuhar dengan suhu 180 darjah
  2. Sapukan butter pada keliling loyang dan alaskan dalam loyang tersebut dengan  kertas minyak dan sapukan butter pada loyang tu lagi.
  3. Pukul gula dan butter hingga kembang menggunakan mixer.  Kemudian masukkan sebiji telur dan pukul kembali adunan gula dan butter tadi.... ulang lagi 2 biji telur dengan kaedah yang sama dan pukul hingga kembang dan berwarna agak putih.... 
  4. Sambil itu.....masukkan esen vanila dan garam
  5. Ayakkan tepung+serbuk koko+soda bicarbonate bersekali.  Kemudian masukkan tepung+serbuk koko+soda bicarbonate yang telah di ayak tadi sedikit demi sedikit (1 senduk biasanya) ke dalam adunan gula+butter+esen vanila+garam tadi berselang dengan air dan kacau hingga sebati.  Ulang kaedah yang sama hingga habislah tepung+serbuk koko+soda bicarbonate tadi.
  6. Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disapu butter tadi dan masukkan adunan kek tadi ke dalam ketuhar dan masak kek selama 45 minit - 1 jam dengan suhu 180 darjah.
  7. Dah siap!!!!
Tips senang untuk  buat kek ni cara aku....
  • guna api atas dan bawah pada ketuhar tu untuk 30 minit pertama.
  • minit seterusnya... pusingkan loyang kek ke arah lain agar kek masak lebih sekata.  Kadang-kadang ia bergantung pada ketuhar juga..... 
  • kalau tak nak atas kek hitam.... kalau lepas 30-40 minit atas kek dah hitam cantik atau kekuningan... gunakan api bawah sahaja.
  • nak tahu dalam kek tu masak ke tak selepas 45 minit.... ambil lidi satay/lidi pencungkil gigi... cucukkan pada tengah-tengah kek dan angkat.  Kalau adunan melekit yang tersangkut pada lidi tu maksudnya tak masak la tu.... tambahlah lagi masa 10-15 minit.  Kalau cucuk tiada yang tersangkut pada lidi tu dan kering.... maka dah masaklah kek tu.
  • Kalau nak nampak kek tu lebih  menarik... korang boleh taburkan chocolate rice... rainbow star ke.. love ke atas adunan sebelum di masukkan ke dalam ketuhar.  Atau pun kalau kek tu dah masak... korang boleh hiasakan dengan coklat cair atau jem dan hiaskanlah apa cara korang suka.
Tadaaa.... senangkan.... kalau dah siap.. jangan potong kek tu masa tengah panas lagi yer... nanti berderai pula keknya bila potong... so tunggulah sejuk baru potong tau........ Heheheh... selamat mencuba!!
sebelum masak
setelah masak dan siap... heheheh

1 comments:

Luqman Zakaria on 15 Mac 2013 pada 9:52 PTG berkata...

pergh..sedapnye..

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...