Selasa, 26 Julai 2011

Perginya Datukku Yang Tersayang - Haji Sahri bin Odrus

Posted by Emmymazli at 1:02 PG
Sewaktu aku menulis entry ini, aku baru sahaja dikejutkan dengan berita pemergian Atuk aku yang tersayang.  Aku sedang menunggu kehadiran adik aku Angah atau sepupu aku Shahril untuk membawa aku sekeluarga pulang ke Melaka jam 3 pagi nanti.   Waktu-waktu begini pula kereta aku rosak.  Dan pada waktu ini juga suami aku outstation di Johor.  Kenapalah aku diduga waktu-waktu begini.   

Ketika ini aku terusan menitiskan air mata mengenangkan segala kenangan manis aku bersama atuk sejak kecil hingga besar.  Saat Atuk mengajar aku mengaji dan sembahyang.  Saat Atuk suruh sapu laman rumah atuk dan menolong atuk menoreh getah dan buat getah keping untuk dijual.  Saat Atuk jengilkan mata kalau aku degil.  Saat Atuk bercerita dan beri nasihat berjela-jela.  Dan paling tak lupa saat Atuk mengusik atau mengejek aku yang aku ni anak keling kalau aku balik kampung.  Aku rindu Atuk dan segala-galanya kenangan bersama atuk!!!

Tapi aku redha.  Atuk telah pergi selamanya mengadap Illahi sebentar tadi jam 12.15 am 26 Julai 2011 ketika umurnya 92 tahun.  Aku redha Atuk pergi sebab aku tak mahu Atuk terus menderita dengan sakitnya.  Aku tak sanggup lihat atuk menjerit-jerit dan menangis saat dia menahan sakit.  Aku harap Makwek (nenek aku) redha Atuk pergi.... kesian Makwek.

Macam mana aku nak terangkan kesedihan aku saat aku menulis ni.  Hanya air mata meneman kesedihan aku saat aku menulis ni.  Sambil aku meletakkan gambar atuk di dalam entry aku ni semakin laju air mata aku bila teringatkan aku mengusik atuk suruh senyum bila bergambar dan atuk senyum sampai ke telinga walaupun matanya tak nampak. 

Baru semalam aku menulis entry minta kesejahteraan atuk.  Tetapi atuk tetap pergi.  Allah tetap ambil Atuk. 

"Atuk... Along doakan atuk sejahtera di sana dan ditempatkan di dalam golongan orang-orang  yang beriman.  Along akan sentiasa rindukan atuk.  Tak sia-sia Along balik Sabtu dan Ahad lepas ni untuk lihat Atuk.  Sekurang-kurangnya Along dapat lihat Atuk dan pegang tangan Atuk untuk kali terakhir walaupun Along takde di sisi Atuk saat Atuk pergi.  Tapi Along sedih tahun ni Along tak dapat lagi cium tangan Atuk Syawal nanti seperti biasa dan Along tak dapat lagi mendengar doa Atuk yang berjela mendoakan kesejahteraan dan murah rezeki Along bila Along bagi Atuk ang pow raya sejak Along kerja. Along rindu Atuk!! Atuk pergi sebelum sempat kita semua menyambut Ramadhan dan Syawal.  Sedih sangat-sangat!!!"

Sesak nafas aku bila menangis dan menulis ni.  Apa-apa pun, Al-Fatihah buat Atuk....

Gambar kenangan bersama Atuk.  Atuk terus tersenyum walaupun mata dia tak nampak ketika gambar ini diambil


2 comments:

Jen Jen Areff on 26 Julai 2011 8:58 PG berkata...

sayu & sedey la kak.... salam takziah... semoga arwah dicucuri rahmat & ditempatkan di kalangan orang yang beriman

Emmymazli on 4 Ogos 2011 9:42 PG berkata...

thanks zack

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...