Isnin, 15 Disember 2014

Kenduri Akikah Mawar Afia & Persiapan Anak-Anak Sekolah

Posted by Emmymazli at 5:04 PTG
12 Disember 2014 - Kampung Paya Meranti, Tiang Dua, Melaka

Assalamualaikum semua...

Today nak update aktiviti hujung minggu keluarga aku.  Baru-baru ni berlangsung kenduri akikah di rumah mama aku kat kampung.  Aku terpaksa balik awal sampai ambil cuti.... kununnya nak menolong kemas dan masak itu ini.... heheheh... at last balik kampung awal-awal pon bukannya terus balik rumah tapi pergi shopping barang sekolah anak kat tempat yang kami sekeluarga paling suka beli di Melaka.  Heheheh.... sambil menyelam minum air orang kata...

Ehh lupa lak nak bagi tau kat mana tempat yang kami suka beli pakaian sekolah tu.... tempat itu ialah BEE LOON. Kalau orang Melaka memang tau la kedai Bee Loon ni terkenal dengan pakaian sekolah dan uniform sekolah sudah lebih 40 tahun.  Kualiti pakaian dia memang tahan lama dan baik setanding dengan jenama Canggih atau pon mana-mana pengeluar pakaian sekolah yang terkenal.  Aku sendiri... sejak Hanum dan Kimie bersekolah di darjah 1 lagi kami beli pakaian sekolah di Bee Loon.  Bukan nak lorat barang dia terlalu baik ke apa.... tapi aku pernah cuba buat perbandingan di mana aku beli pakaian sekolah di kedai lain.... Pakaian yang di Bee Loon lebih tahan lama dan kainnya bagus.  Yang dari kedai lain cepat tertetas jahitannya, dengan warna kain cepat berubah terutama yang putih, dan paling aku geram bila kualiti kain sekolah tu dah macam kain buruk aku jer.... murah memang la murah tapi lagi leceh bila kena beli lain... sabo jer laaa... Yang paling penting... aku suka beli baju sekolah kain licin kat Bee Loon then kalau pergi kedai lain macam tak takleh cayo lak baju sekolah jenis kain licin ni... Senang kata kalau pergi Bee Loon tu senang la nak uruskan pakaian sekolah anak tak kira la nak buat stich nametag ke... nak beli baju kokurikulum ke... nak pendekkan seluar atau kain ke... nak kain jenis cotton or kain licin ke... nak badge or barang sekolah termasuklah alat tulis dan kasut serta macam-macam lagi semua ada.... all in one la orang kata... heheheh.  Boleh terus buat kat situ.
Dah settle barang sekolah anak-anak aku... baru kami balik ke rumah mama aku... ingatkan balik jer boleh berehat jap... memang tak laa... bleh plak mama request suruh buat kek oren... adoiiiii... ajer giler.... baru nak kelek dan mengadap anak buah baru aku si Mawar Afia tu lama skit.  Nampaknya sekejap jer leee.... Sambil buat kek oren dan kerja-kerja lain.... aku tetap mengaco si Mawar Afia... cium sedut-sedut dan selet pipi dia sampai baby nangis... hahahah... best.... sambil dapat bau baby... dapat dengar lontaran vokal dia... kikikikik... nasib la ko dik.. dapat mak long kaki nyakat!
Settle kek... baru leh siap-siap sebelum maghrib menjelang... sambil tunggu caterer sampai... kalini kami kenduri rileks skit... Syila dan Lokman takmo kami susah-susah... makan just order jer.... Kenduri lepas maghrib.  Adat kami di kampung... harini/malam nak kenduri tu baru jemput tetamu/orang kampung dari rumah ke rumah .... just upahkan wakil pergi menjemput pon takpe... tempat lain aku tak sure... yang sedara mara biasanya just call dan maklum lebih awal.
Walau jemput-jemput gitu... alhamdulillah... ramai juga tetamu yang datang.  Orang kampunglah katakan... syukur sangat.  Risau aku kalau makanan berlebih banyak... lagi pula lauk kambing tu ada.... banyak kot... Yang penting Mawar Afia as anak yang dilangsung majlis akikahnya sangatlah comel dengan dress cute... heheheheh....
MAWAR AFIA
Syila dan anaknya Mawar
Apa pon... seronok bila balik kampung dan ada kenduri sekali sekala.... jumpa sedara mara dan ngaco anak buah... heehhe..... Bila la nak kenduri kendara lagik ni.... tak sabo....
Wanita-wanita dalam keluarga kami...
Selepas majlis selesai... tinggal sedara mara jer yang ada... kami sekeluarga sambut birthday Kimie guna cake yang ada jer... untuk bagi Kimie happy bila semua ada... sian anak aku... heheheh...
Oklah... layan gambo disekitar majlis jer lah yer...

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...