Jumaat, 19 Oktober 2012

Anak Kucing Jalanan

Posted by Emmymazli at 12:20 PTG
Salam Jumaat....

Harini aku nak share something specials... tapi tak la sespecial mana.... tapi still cerita pasal kucing ... ngeee...

Hari Rabu lepas... adik aku Angah pergi beli makan di gerai kat area Telekom, dekat ngan ofis dia di JUPEM kat Jalan Semarak tu.  Sekali ternampak la 5 ekor baby kucing yang baru lahir ni terketar-ketar kesejukan takder siapa kisah dan nak ambil pun.... Mak kucing tu pun entah mana....  Adik aku Angah ni tak sampai hati le.... kesian tengok baby kucing ni..... Dia nak ambil baby kucing tu tetapi terfikir yang keadaan rumah yang dia duduk tu (kuarters) tak boleh bela haiwan tapi dalam hati masih rasa kesian dan serba salah nak ambil....  So, dia terfikir tentang aku dan Angah pun tanya la aku kot la aku boleh menjaga kucing ni hingga dia boleh berdikari... and aku cakap boleh sebab kebetulan kat rumah tu memang kucing aku si Cimot baru ada baby berusia 2 minggu.  Maybe sedikit sebanyak Cimot boleh membantu jaga baby kucing ni kalau dia mahu....

Keesokkan harinya.... Angah pergi la lagi je gerai kat Telekom tu.... Baby kucing tu tinggal la 4 ekor yang masih hidup dan mak dia ada di situ but tak peduli ngan anak-anak dia... hampeh punya mak kucing!!  So Angah prepare untuk ambil baby kucing tu untuk di bawa balik dan hantar kepada aku... bila dia nak ambil... sedihnye...hanya yang dapat diselamatkan tu cuma 3 ekor sahaja.  Seekor lagi dah mati.... Angah rasa regret sangat sebab tak ambil awal-awal.....!!  Nak buat macam manakan.... Tapi... yang 3 ekor tu.... seekor yang badan dia paling kecil nampak lemah dan nazak.   Kesiankan baby kucing tu kelaparan.... Angah bagi susu ibu pada kucing tu untuk diselamatkan.  Mulia sungguh hati Angah!!  Baru nampak baby kucing tu bergerak dan ok skit.
Anak kucing yang dikutip
Petang tu... Angah bawa baby kucing tu pada aku.  Sampai jer kat rumah.... terus aku letakkan kucing-kucing tu pada Cimot.  Rasa nak menangis bila tengok Cimot terus  jilat-jilat sampai bersih baby kucing tu macam anak dia sendiri.  Try suakan baby kucing tu kat breast Cimot...yang 2 ekor lagi tu hisap dengan ok... but yang seekor lagi tu still lemah dan terbaring jer tapi Cimot still bersihkan badan dia.... Angah  bantu bagi susu  ibu dengan srynge pada baby kucing yang lemah tu sebab bimbang dia tak boleh nak bergerak sangat kepada Cimot.  Huhuhuh.... Anak-anak Cimot  yang lain berkeliaran kat area situ dan try nak berebut susu dengan Cimot tapi Cimot buat macam biasa dan buat baby kucing dikutip tu macam anak dia juga.  Huwaaa.... Terharu giler!!  Mulai dari detik itu... aku terasa semakin mendalam sayang aku pada Cimot!!  Memang tidak dinafikan Cimot memang kucing yang penyayang... sedangkan dengan aku dan anak-anak pon Cimot gesel-gesel dan cium-cium kat muka.... Inikan pula baby kucing yang sespesis dengan dia.... Terharu OK!!  So kami pun biarkanlah seketika Cimot dengan baby-baby dia dan baby baru dia...  malam tu bila kami jengah, nampak semuanya macam ok.  Barulah rasa hati macam tenang skit.
Dapat jer kat Cimot... terus dia jilat dan bersihkan macam anak dia...
Pagi tadi... sebelum bersiap ke sekolah, anak aku si Hanum pergi spot check anak-anak kucing tu kat belakang.... Tetiba ternampak Cimot masuk ke dalam rumah dan bawak lari baby kucing yang lemah tu nak masuk ke bilik aku.... kami pun letak balik Cimot dan baby dia ke dalam kotak tu... rupanya Cimot cuba nak selamatkan baby tu yang sedang nazak dan lemah giler.... Hanum dah nak menangis dan panik.  Aku suruh Hanum bersiap ke sekolah dan biarkan aku uruskan baby kucing tu.  Aku pun bancuh susu formula kucing dan suapkan guna srynge pada kucing tu. dapat masuk mulut sedikit jer.... Janji dia dapat minum.  Aku baringkan Cimot... berebutlah baby-baby kucing tu nak isap susu Cimot termasuk baby baru tu yang tak padan dengan kecik berebut susu.  Yang lemah tu aku letak kat muka Cimot.  Cimot usap-usap dan jilat-jilat.  Aku dah berserah.... Kalau ada rezeki panjang umur baby kucing tu... insyaallah!!  Aku pun terus bersiap nak hantar anak ke sekolah dan bersiap ke tempat kerja.  
Yang lain berebut susu... Yang kecik tu terbaring lemah di sisi Cimot....
Cimot jilat-jilat supaya anak kucing tu ok.... sedih...
25 minit kemudian sebelum aku pergi kerja... sempat aku jengah Cimot dan baby-baby dia.... lega rasa hati bila nampak baby yang lemah tu merangkak perlahan-lahan dan terus ke puting susu Cimot.  Alhamdulillah!!! Lega rasa.  Sempat yang baby warna oren kacau dia tengah menyusu.  Nasib baiklah Cimot ada.  Nampak sangat Cimot ni ibu kucing yang penyayang dan berhati mulia.  Hopefully baby kucing yang lemah tu oklah hendaknya dengan pemantauan Cimot dan aku.  
25 minit kemudian... Dah merangkak dan bergerak untuk isap susu Cimot...
(kucing yang paling kanan dan paling kecik)
So, moral of the story is.... Kucing pun pandai jaga dan susukan anak yang bukan darah daging dia... Inikan pula manusia... boleh pula buang dan campak anak sendiri dari tingkat 4!! Kan kurang hajar tu namanya... Mana pergi keperimanusiaan pun aku tak tau laa.....  So... jaga dan sayangilah anak-anak anda!!

Tata!!!!

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

mulia sungguh hati kamu .. :)

Emmymazli on 19 Oktober 2012 pada 3:39 PTG berkata...

terima kasih... saya hanya cuba sebaik mungkin...

Tanpa Nama berkata...

wow..best la pengalaman u..seronokkan bila kita dapat selamatkan binatang. Semalam semasa sy tengah berbasikal dari ofis balik ke rumahm, sy ternampak banyak stray cats tengah makan, ada hamba Allah yg baik hati bg makan. Kucen pun nampak gemok2. Pastu sy nampak ulat besar cedera, mulut dia dah keluar air hijau, so sy pun selamatkan ular tu, letak kat daun2 kayu. Hope that ulat hidup :)

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...