Rabu, 9 Julai 2014

BISKUT NESTUM

Posted by Emmy Farhany Ahmad at 1:10 PTG
Reactions: 
Ni aku nak share lagi satu resepi biskut yang mama aku tak pernah miss untuk buat dan yang sangat aku suka.  Bagi kuih ni sebalang pon boleh habis kalau letak kat depan mata aku... tak yah nak tunggu bagi kat tetamu... hehehehehe... korang try ekkk!!
gambar ihsan google
** nanti kalau dah ada gambo sendiri aku upload gantikan yang ni. tq
Untuk doh:
5 cawan tepung gandum
2 cawan nestum (diblend kering tp jgn terlalu halus)
1 1/2 cawan gula kastor
1/2 camca garam
2 biji telur (kuning sahaja)
2 camca teh esen vanila
1 1/2 - 2 cawan butter 

Sebagai hiasan:
2 biji kuning telur
2-4 titik pewarna kuning telur
Ceri potong

Cara membuat
1.  Gaulkan dan uli kesemua bahan doh di atas dan gunakan butter sebanyak 1 1/2 cawan dulu.  Kalau ulian doh tak lembut baru tambah butter tetapi jangan sampai melekit semasa uli doh. 
2.  Terap ikut acuan yang kita suka.
3.  Hiaskan dengan sapuan kuning telur di atas kuih dan letakkan ceri potong
4.  Masak dengan suhu 170°c selama 20-25 minit atau hingga kekuningan

Simple kan?? Yummy!!!

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...