Khamis, 13 Januari 2011

Petua Tawan Hati Isteri

Posted by Emmymazli at 4:30 PTG
Aku baru jer post artikel mengenai Petua Tawan Hati Suami sebentar tadi.... Tapi, takkan hati suami jer yang kena tawan, kan? Camne pulak dengan hati isteri tersayang? So, aku telah cari 10 petua yang boleh dipraktikkan oleh kaum lelaki untuk menawan hati isteri mereka. Just read on and enjoy…….!

1. Ajak isteri berjalan-jalan – apakata anda cari masa di waktu hujung minggu untuk membawa isteri berjalan-jalan atau bersiar-siar ke tempat yang dia tak pernah pegi. Tak semestinya kena pi ke pusat-pusat peranginan (boleh kalau nak bawak pun tapi kena ada bajet yg kaw-kaw la:-)) tapi memadailah kalau anda just bawa isteri tersayang ke Genting Highlands ke, ataupun Nilai 3, atau just pegi berjalan-jalan tepi pantai ker.. :-). Bak kata orang, ko bawak je la dia ke mana-mana dia nak pi…asal dia suka dan boleh enjoy..


2. Masak untuk si dia – you all tau tak yang semua isteri sangat suka kalau si suami dapat meluangkan masa untuk memasak untuknya. Jangan silap faham pulak, bukan nak suruh suami yang penat2 balik kije terus masak. Memadailah kalau korang rajin-rajinkan diri di dapur misalnya pada hari hujung minggu, atau buat special dinner treat untuk meraikan hari ulangtahun perkahwinan dsb. Walaupun sesetengah daripada kaum lelaki tak reti atau tak suka memasak, tapi kalau korang berusaha jugak untuk memasak demi wanita yang dicintai, mereka pasti berasa terharu dan kagum dengan usaha anda…!

3. Bisikkan kata-kata cinta – isteri sebenarnya sangat suka mendengar suaminya mengucapkan kata-kata sayang dan cinta padanya. Some women juga mudah berasa ghairah apabila mendengar kata2 romantik itu (apabila kena pada masa dan tempat yang sesuai la). Tapi awas, kalau anda bukan jenis romantik dan tak pernah ucapkan kata-kata cinta, isteri anda mungkin akan fikir “Aikk… nape pulak dengan laki aku nih? Buang tabiat ke hapa..?”…hoho. So, suami mestilah belajar untuk jadi seorang yang romantik sejak dari awal usia perkahwinan lagi… ;-)


4. Manjakan isteri – mengikut kemahuan dan naluri isteri anda. Sejurus selepas berkahwin, si suami kena belajar mengenali atau memahami sikap isterinya. Selidik apa kegemaran atau kesukaan isteri anda. Kalau si dia suka pegi shopping, korang temankanlah dia (walaupun sekadar menunggu di dalam kereta:-)). Dan satu lagi, wanita suka dimanjakan dengan memberi mereka hadiah. Kaum lelaki harus tahu bahawa rata-ratanya wanita memang minat pada handbag, perfume, alat-alat kosmetik, barang kemas dan lain-lain. Tapi, sebenarnya wanita nie tak kisah sangat apa barang yang you all beri kat dia asalkan niat tu ada. Contohnya anda boleh jer manjakan isteri anda dengan memberinya coklat ataupun bunga. Tak payah nak tunggu Birthday ataupun Anniversary. Tapi ada satu jenis bunga nie yang tak patut sangat diberi sebagai hadiah, contohnya, “Dalam banyak-banyak bunga yang wangi di dalam dunia nie, abang belikan ayang bunga tahi ayam??!” – Tak patut…tak patut….


5. Rajinkan memberi sentuhan atau belaian mesra – banyakkan memberi pelukan mesra (tips nie khas untuk mereka yang bergelar suami isteri je tau :-p). Walaupun dah berpuluh-puluh tahun kahwin, janganlah lokek memberi pelukan yer kerana sentuhan ini mampu mengeratkan lagi hubungan mesra di antara suami isteri. Satu info menarik: menurut kajian yang telah dilakukan, peluk isteri selama 10 saat boleh panjangkan umur suami. Cayalah! Apa lagi yang ditunggu-tunggu… balik kije hari nie terus dapatkan isteri anda dan peluk dia lama-lama…huhu :-)


6. Senyum selalu - isteri mana yang tak suka melihat senyuman suaminya? Kalau hati tengah menggelegak sekalipun, tengok jer suami yang sedang tersenyum simpul (mungkin) sedikit sebanyak dapat meredakan api kemarahan… :-)


7. Beri tumpuan semasa isteri tengah bercakap - kalau sibuk duk main game ker ataupun tengah khusyuk tengok bola, harap anda boleh …sensiviti telinga ada untuk mendengar isteri anda bercakap. Takkan si dia nak bercakap dengan dinding plak kan? jangan pulak sebelum kahwin anda melayan kekasih bak seorang puteri raja..kemudian lepas kahwin, isteri cakap apa2, buat2 tak dengar pulak..

8. Beri pujian ikhlas – satu kesilapan yang biasa dilakukan oleh kaum lelaki selepas berkahwin ialah malas nak bagi compliment untuk isteri. Kalau ada lelaki lain beri pujian untuk isterinya, time tu la dia akan berasa jealous yg amat. Sebenarnya, anda tak perlu pun memberi pujian setiap hari…memadailah dengan hanya mengucapkannya secara kerap. Jangan pulak anda bagi pujian yang tak sepatutnya, camnie – “Dah makin ‘gebu’ dan ‘comel’ bini abang sekarang nie. Emm… muat tak lagi dress yang abang belikan tahun lepas…?”…:-D

9. Buat lawak sekali sekala - hmm… buat lawak nie memang boleh tawan hati isteri jika kena pada tempat dan masa yang sesuai. Lihat mood isteri anda dulu bagaimana, kalau mood nya ok, buat lah apa2 lawak sekalipun untuk membuatnya ketawa. Tapi jangan pulak masa dia tengah bersedih, ko pi wat lawak.. time serious, kena serious tau…

10. Bantu dengan kerja rumah – ringan2kan tulang anda untuk membantu isteri dengan kerja rumah, tak kisahlah samada isteri bekerja ataupun tidak. Cukuplah dengan membasuh pinggan ke ataupun tolong sidai baju. Perkara yang mudah jer tu. Lakukan semasa hujung minggu pun takper. Sebenarnya isteri akan lebih sayangkan suaminya dan rasa terharu dengan pengorbanan’ yang mereka rela lakukan. Diam-diam mereka akan fikir, “Ishh… bertuah sungguh aku dapat laki camnie, dahla sibuk ngan kije, tapi boleh lagi tolong buat kerja rumah… Hehe”


0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...