Ahad, 23 Januari 2011

Alhamdulillah.. Berakhir Sudah Majlis Kenduri Arwah Di Kampung... Yessss!! Dpt Makan Ambeng!!

Posted by Emmymazli at 2:27 PG
Hmm... miss giler nak tulis kat blog arini... settle je kenduri kat umah nenek... sempat tgk fb kejap2... then upload gambar... terus nak update blog... hehehhe

Possing dengan Nenek/Makwek kesayangan kami....

Today nak citer pasal event yang merupakan acara keluarga yang sememangnya ditunggu2 oleh keluarga aku... bukan apa... selain dari dpt gathering ngan family... yg penting dpt makan menu jawa kitorang tiap kali kenduri... "AMBENG".... heheheh.. kat KL takder ekk!! kalu ada jual pun tak sama ngan yg kat kg aku punya... mmg marvelous laa... hahahahahah... lagi2 pulak yg masak tu my mom!!! perghhh.. terangkat laaa... jangan tipu la kalu yg makan ambeng arini kata mak aku masak tak sedap... mmg kena fire... hahahah...

AMBENG!!! Yummy!!!

Sebenarnya... kenduri kali ni adalah tahlil untuk arwah kepada sepupu kesayangan aku yang ke 2 tahun pada 19 Jan 2011 ni iaitu arwah Abu Dzar, arwah bapa saudara aku Cik Jamal dan arwah mak mertua pakcik aku yg baru meninggal bulan November 2010... Paling menyayat hati bila meningatkan pemergian sepupu aku tu.... semakin pandang gambar arwah... semakin sedih... huhuhu... miss him so much!!

Allahyarham Abu Dzar

Tp alhamdulillah.. kenduri arini tak la touching sgt... sbb masing2 ada peranan masing2 yg nak dibuat utk menjayakan kenduri ni... yg penting nenek aku happy bila tgk anak cucu dia balik...so seronok dpt berkumpul ngan family.... mcm aku ckp tadi... paling best bila dpt makan ambeng paling heaven la arini... perrghh... ada cousin aku tu.. dia nyer kekenyangan sampai sebut ambeng pun takmo dah sbb kekenyangan yg kritikal.... ada sorang tu siap menyandar la lepas makan tadi... ni la akibat org melayu kawen ngan jawa... lupa daratan...haahhahah... then ada 1 cousin aku tu lak.... bukan main bulat perut dia cam pregnant 3 months.. hahah... org kata... kalu boleh nak makan hingga ke titisan terakhir laa... kuikuikui... but overall.. puas hati giler... hehehhehe..

Baru nak start makan ambeng.... 1 dulang share 6 org... perghhh....

Thanks pada semua keluarga yg dpt hadir... syukur alhamdulillah.... dpt puaskan hati nenek aku arini bila aku berjaya memaksa cousin2 aku balik bila aku publish kat wall FB.  walaupun ada di antara kitorang yg tak gaji lagik nak balik kg... tp terpaksa gak balik untuk tunaikan tanggungjawab sebagai cucu... hehhehehe.... thanks buat semua yg meluangkan masa... muachhhh!!!

Ambeng yg nak diberikan kepada jemaah yg datang tahlil...
1 dulang tu bahagi 4 bahagian dan setiap sorang akan dpt dan
dibungkus (dah siap pembungkus dan plastik)
 utk dibawa balik n makan bersama keluarga.
bukan makan kenduri kat umah org yg wat tahlil tu tau...

sempat possing ngan cousin kat luar sementara tunggu org yg
baca tahlil  kat surau sebelah rumah nenek tu... ehhehe

with baby putri... comeelllll adekkk!!!

Jemaah surau yg membaca tahlil kat surau sebelah umah nenek tu...
ni sesi utk bahagi2 ambeng...

Korang tengok... perghhh.... licin!!! hahahahah

My hubby punya ambeng pun licin... org yg makan seambeng
dengan dia dah berhenti makan... surender la katakan....
dia lak tak berhenti lagik... perghhh!!! hahahahah

selepas menyandau kekenyangan... heheheh

2 comments:

adorable ~A.N.A on 24 Januari 2011 pada 6:18 PTG berkata...

adoila... terliuq tengok nasi ambeng... :( kalu ayam goreng lagi ummph!!!

Emmymazli on 25 Januari 2011 pada 3:35 PTG berkata...

ana.. jgn jeles... mmg best giler nasi amberng ni... for info... ayam goreng ada... tp mak akak masak ayam merah.. biar ada kuah skit kat ambeng tu.. takla kering tekak.. ayam tu dah tersorok bawah mee, serunding ngan sambal goreng jawa tu masa bahagi 4 ambengnye tu... tu pasal la tak nampak... hhehhe..

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...