Selasa, 16 Julai 2013

Akhirnya Gucci Jadi Mommy!!

Posted by Emmymazli at 10:52 PG
14 Julai 2013 - Rumah Emmymazli

Salam semua....

Happy giler aku setelah setahun lebih bela Gucci dan Cimong.... akhirnya Gucci dapat 3 ekor baby pada Ahad lepas.  Cuma aku pelik nih.... baru 1 Julai lepas aku bawa Gucci pergi vet then doktor sahkan Gucci baru 2 minggu pregnant... ni kalau masuk Ahad lepas baru 1 bulan la kan.... Bukan kucing pregnant 2 bulan ke? Huhuhu... confuse mak nih...

Masa aku balik kampung hari Sabtu sebelum tu, aku tengok Gucci ok jer... takder menunjukkan tanda-tanda nak beranak pon sebab perut dia kecik jer.... skali bila aku balik dari Melaka sampai rumah dalam jam 12.30 malam tu.... masa aku  tengah bukak pintu aku terdengar bunyi suara anak kucing.... ehhh... mana datang lak anak kucing kat umah aku ni kan... aku pon buka la lampu porch dan terus tengok kat sangkar Cimong dan Gucci... sekali... Laaa... dah beranak si Gucci kat pasir kucing... nasib baik pasir bersih masa tu... bila aku perhati anak kucing ni macam terlekat.... aku pon kejutkan Hanum dan minta tolong dia untuk set up sangkar lain untuk masukkan Gucci ni dengan anak-anak dia. Then aku pon mulakan sesi bidan kucing... hahahah..... rupanya uri dan tali pusat dah terlekat antara 1 sama lain... yang sekor tu sampai terbelit tali pusat dia kat 2 kaki belakang sampai dah hitam dan lebam kakinya.... hmmm.... aku sebenarnya tak tau nak buat camner... fikiran aku.... terpaksa la potong tali pusat dia yang dah kering dan terbelit tu untuk selamatkan baby kucing tu. Selepas aku gunting... baru la 3 ekor tu dapat bergerak... tapi dalam hati aku terfikir... yang dapat survive tu mungkin sekor jer sebab lagi 2 ekor nampak weak.

Seperti aku jangkakan.... keesokan harinya mati seekor. Tak tau puncanya... Subuh harini (16 Julai) mati lagi seekor yang kaki lebam tu pulak.... ingatkan boleh survive sebab bila ditengok elok jer dia menyusu ngan Gucci. Malam sebelum tu, atas nasihat kawan, kaki anak kucing yang lebam tu disuruh sapu minyak gamat dan urut perlahan. Ingatkan akan ok... rupanya esok pagi dah tiada.... sedih... maka tinggallah anak dia seekor.... Kebetulan yang mati tu pula iras Cimong habis... huhuhu... sayang sangat....

Apa pon... orang kata.... kucing persian kalau 1st time beranak memang tak semuanya hidup... yang next-next beranak baru akan ok... hopefully betul la kata diorang... And aku berharap Gucci akan dapat baby lagi. Insyaallah! !! Apa pon... Congrats Gucci dapat jadi mommy!!!

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...