Rabu, 17 Oktober 2012

Anak Angkat Baru - C.I.M.O.N.G

Posted by Emmymazli at 5:30 PTG
Hmmm... lama tak bersiaran di sini.... hihih.... kejap ada, kejap takder.... BZ ok!!!
CIMONG
Today nak cerita pasal anak angkat baru family aku.... Sebenornya aku baru jer adopt kucing dari kawan seopis ni pada 25 September 2012 yang lepas.  Kucing ni jenis Siberian Cat.  Comel giler... nama asal dia Popoi.  Bila aku adopt jer... anak-anak aku nak namakan Cimong.

Cimong ni memang comel dan gevu.  Tapi masa hari pertama maybe dia  masih baru di rumah aku tu.... di jadi garang dan ganas tetiba.  Tak pasal-pasal aku dan anak-anak kena cakar dan gigit dek si Cimong...  Paling teruk aku laa.... so terpaksalah masing-masing dapat rawatan doktor esoknya dan kene enjet! Hahahha... Tapi itu tak melunturkan semangat aku nak bela si Cimong ni.... But untuk masa 2 minggu aku kurungkan dia dalam sangkar.
tangan aku yang cedera kena gigit dan cakar dek kuku dia Cimong 
Setelah aku kaji kenapa si CIMONG ni berperangai sedemikian.... rupanya sebab dia rasa terancam dengan tempat dan persekitaran baru.  Lagi pula bila bertuan baru... dia masih belom kenal hati budi tuan baru tu.  Kebetulan... kucing jenis siberian ni sebenarnya spesis kucing yang bijak.  Dia faham apa manusia buat dan pandai expresikan diri dia.... kalau dia memberontak tu ada la yang tak kena.  Kebetulan pula... Cimong aku ni jantan... memang ketara pula hormon mengawan dia keluar kat ekor dia tu.... tu yang dia jadi garang bila tak dapat kucing betina.  Masa kat rumah tu... kucing betina aku si Cimot pulak mundar mandir.... sampai lari la kawan tu kena kejar dek Cimong.  Heheheh!!

Hari Isnin  yang lepas.... kitorang dah mula lepaskan dia dalam rumah.  Memang dasar kucing rumah.  Tapi rasa tak sanggup pula nak bagi duduk rumah selalu sebab bulu dia punya la kus semangat kalau keguguran.  Huhuhu...  And now... dia lebih penyayang... tak kisah dah orang belai dia...cuma 1 jer aku perasan... dia tak suka orang kendong dia lama... nanti dia akan melompat minta di turunkan.... So far... kucing jantan aku sumer gitu.... mengada!! :p  And the best thing is... si Cimong ni amatlah pembersih punya kucing... dia akan cari pasir kalau  nak berak dan kencing... hmmmm... selamat!!!  Tapi terlebih pembersih pulak... kalau tahi dia ada kat pasir dia... dia akan memekak pulak!!  Lebih-lebih pon dia akan yak yak 2 kali jer (1 hari 1 malam)... pastu dia macam tak selera kat pasir tu... bila kita dah buang yak yak dia... baru la dia nak yak yak... adehhhh... mengada punya kucing!!  Heheheh....

Whatever pun... kitorang memang sayang Cimong ni walaupun Kimie pernah ngamuk la sebab dah beberapa kali dicederakan...  Luv u Cimong!!
Tido membawa diri... tak kuase!!


0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...